No Comments
Muzeul Gospodariei Taraneasti - Enisala

- Portret de calatorie -

Plecat din Baltenii de Sus (Pensiunea 4 salcii), ne-am indreptat spre Jurilovca unde aveam sa mai petrecem inca cateva nopti la Pensiunea Cuplul Calator. Daaar pana acolo aveam sa ne oprim si la Muzeul Gospodariei Taranesti din Enisala.

De-a  lungul drumului am trecut prin mai multe localitati care m-au impresionat placut. Casele ingrijite, soseaua buna, asfaltata, un trotuar pentru pietoni, curatenie… una peste alta semn ca acestea sunt administrate de buni gospodari.

Ca sa ajungem aici, dupa ce am trecut de Sarichioi, urmatoarea localitate este Enisala. Nu am facut la stanga spre Cetatea Enisala (la iesirea din localitate), ci am luat-o la dreapta. Pe partea stanga a drumului la aproximativ 200m se vede casa cu Muzeul Gospodariei Taranesti.

Reprezinta primul muzeu etnografic din judetul Tulcea

Asadar, am oprit cum am spus la Muzeul Gospodariei Taraneasti – casa muzeu care reprezinta sinteza arhitecturii traditionale din nordul Dobrogei la inceputul sec. al XX-lea.

Casa a fost restaurata in anul 1971, si este un punct de atractie pentru turistii care viziteaza zona.

Am fost intampinati de o doamna care statea "ascunsa" la intrare intr-o anexa a gospodarie transformata in loc pentru primirea vizitatorilor. Caldura care ne-a dat de furca o tinea acolo la adapost fata de soare si totodata era mai racoare.

Acolo era un monitor pe care rula un clip in care era descrisa istoria „Muzeului Gospodariei Taranesti„, din ce este compusa, viata oamenilor din regiune, respectiv o familie de nivel mediu. Ne-a spus care este ordinea de vizitare apoi am luat-o agale sa vedem ce gasim prin gospodarie.

Casa are peste 100 de ani si este construita din pamant si invelita cu stuf, material traditional specific pentru acoperis. Acesta o face un loc racoros vara si calduros iarna.
Podelele sunt din pamant care era colorat cu o solutie obtinuta prin macerarea cojilor verzi de nuci. Utilizarea acestie solutii avea rolul de a igieniza locuinta datorita continutului de iod.
Cele doua camere sunt despartite de o tinda cu prispa/balcon.

Casa este organizata in „camere bune”, si camere de locuit zi de zi. Una dintre „cele bune” era dedicata desfasurarii diverselor evenimente (vesele sau triste) ale familiei.

Paturile sunt din lemn, cu saltele din paie sau din lana… dupa posibilitati.

Rogojini din papura. Tesaturi din in, borangic, lana, ornamentate cu motive locale. Lazi de zestre. Presuri tesute la razboi si stergare.

Ceramica, unelte, utilaje folosite la munca campului… Toate acestea le gasiti aici.

Exponatele sunt vechi si au fost adunate de la oameni din sat si din zona.