No Comments

- Portret de calatorie -

De cate ori am plecat in concediu in ultimii 10-12 ani, aproape de fiecare data am trecut prin Deva, deoarece dupa cum sunt sigur ca stiti, pe aici este drumul ce ne duce spre Occidentul visat de toti, si nu mai putin de toti romanii, Occident unde umbla cainii cu covrigi in coada, nu ca la noi, doar cainii.

Tot de fiecare data, imi spuneam ca trebuie sa vad si eu Cetatea Devei. Ocazia (daca pot sa-i spun ocazie), s-a ivit cand m-am hotarat, sa-mi petrec concediul pe plaiurile mioritice, mai precis in judetul Hunedoara.

Stiti, vorba cantecului, „Pai in judieeeetul Huniedoara, in judietul Huniedoara”… Dupa ce mi-am facut o lista cu obiective turistice, pe zile, pe zone, pe importante, mai putin importante (banuiesc ca asa face toata lumea), i-a venit randul orasului Deva, dar mai precis Cetatii Deva, cetate pe care tot o vedeam pe geam, din masina, in drumul spre Vama Nadlac.

Pot spune ca intr-un fel sunt un norocos, daca se poate spune asta, deoarece in ultimii ani s-a mai „miscat” si la noi cate ceva (cu riscul de a primi critici de la unii carcotasi), mai precis s-au mai restaurat cetati, renovat cladiri istorice de patrimoniu, chiar daca nu avem autostrazi cate ne-am dori, soselele sunt destul de bune, spre foarte bune (cel putin pe unde am trecut eu), s-au amenajat parcuri, s-au evidentiat mai mult prin promovare a centrelor de informare turistica, case memoriale, figuri de seama din istoria noastra, revolutionari, scriitori, oameni de stiinta… si lista poate continua. Indiferent cat de rau intentionat ai fi, imposibil sa nu vezi ca totusi nu mai este ce a fost.

Dar sa trecem peste aceasta mica introducere, si sa revenim la oile noastre (mai precis la cetatile noastre), si sa va spun cate ceva despre Cetatea Devei si orasul Deva.

Cetatea a fost consemnata documentar in doua acte de cancelarie din acelasi an, 1269. Primul se refera la banul Mikud, care primeste din partea regelui Stefan al V-lea al Ungariei o mosie in comitatul Dabaca pentru serviciile aduse coroanei in luptele impotriva cumanilor sub castro Deva vocato. Al doilea document se refera la comitele Chyl din Calnic, caruia regele ii face danii pentru faptul ca a luptat alaturi de el sub Cetatea Devei si a Codlei.
La sfarsitul secolului al XIII-lea cetatea devine resedinta voievozilor Roland Borsa si Ladislau Kán, de unde acestia isi exercitau autoritatea asupra voievodatului Transilvaniei.
Alegerea cetatii drept resedinta voievodala dovedeste ca aceasta era puternica si dispunea de constructii suficiente pentru a satisface pretentiile curtii. Dupa 1315 cetatea reintra in stapanirea regelui Carol Robert.
Castelanii Cetatii Deva sunt in secolul al XIV-lea, si comiti ai comitatului Hunedoara. In acest secol cetatea avea un domeniu in care intrau peste 50 de sate si patru districte romanesti.
Ruinele Cetatii Deva, de pe Dealu Cetatii, au fost si raman un obiectiv turistic important. In ultimii ani a fost conceput un program de amenajare a Cetatii, pentru a o pune in valoare: instalarea unui telescaun.
Ajunsi sus langa ruinele cetatii, ni se dezvaluie panorama orasului si a imprejurimilor.

La poalele dealului se întinde „Parcul Cetatii”. La intrarea dinspre sud a parcului se afla casa lui Dr. Petru Groza („casa fara acoperis” cum ii spun locuitorii varstnici), care se preconizeaza a fi transformata in muzeu memorial.

Initial castelul a fost conceput in stilul Renasterii, dar restaurarile ulterioare (din timpul lui Gabriel Bethlen, in anul 1621, precum si cele din prima jumatate a secolului XVIII) i-au adaugat si elemente de arta baroca.

In nord-vestul parcului, la marginea dinspre dealul cetatii, se afla castelul Magna Curia, construit in secolul XVI. In prezent complexul arhitectonic Magna Curia adaposteste Muzeul Judetean Deva (sectiile de istorie si stiinte naturale).

Muzeul Civilizatiei Dacice si Romane Deva a fost fondat in anul 1880 si de atunci este depozitarul unor colectii de arheologie, istorie, stiintele naturii, numismatica, etnografie si arta, care in timp s-au imbogatit prin descoperiri arheologice, achizitii si donatii.

In decursul timpului a fost adapostit in mai multe cladiri din Deva, astazi avandu-si sediul in cladirea monument istoric Magna Curia de la poalele Cetatii.

Intre perimetrul statuilor si stadion, s-a amenajat un patinoar. Proiectul de amenajare a cetatii a fost in final realizat cu plecarea cabinei din acest punct: parcarea stadionului.

Un loc strategic pentru organizarea Oraselului copiilor sau targului de Craciun, pentru turisti sau autohtoni, printre care vor fi cu siguranta amatori sa vada si sa filmeze orasul de la inaltimea cetatuii.

Intr-un cartier limitrof parcului, vizita orasului poate fi completata cu Manastirea Franciscana. In Deva exista o statuie a imparatului Traian, precum si mai multe statui ale lui Decebal.
De-a lungul strazii pietonale a orasului si pe strazile adiacente, inca mai rezista cladiri caracteristice ale altor epoci: Palatul Tribunalului, Judecatoria, Parchetul Judetean, Colegiul National Decebal, Teatrul de Revista al Devei, fostul sediu al Bancii Nationale, Primaria, Biserica Reformata, restaurantul Bachus (fosta cazarma militara), Liceul Pedagogic „Sabin Dragoi” si Scoala Generala „Regina Maria” — care impreuna sunt cunoscute localnicilor drept Centrul Vechi.
Bisericile Ortodoxe si cea Catolica, indruma localnici si turisti, la reculegere, la cunoasterea talentelor care au contribuit la forma lor de astazi (interioare minunate, icoane, scene murale, sau statuile catolice), la recunoasterea armoniei cu orasul.