No Comments
- Portret de calatorie -

Praga - Orasul de aur

Capitala Cehiei, „Mama Oraşelor”, „Orasul celor o suta de clopotnite” sau „Orasul de aur”, cum mai este denumita Praga, am vizitat-o intr-un fel de city break, organizat de mine.

Am ales ca de obicei sa merg cu „batrana carapace”, adica cu autoturismul propriu si personal (cat inca mai pot), deoarece nu-mi place sa depind de nimeni, si este mult mai „comod” din punct de vedere a ceea ce vezi pe parcursul traseului.

Acestea fiind zise, pentru a ajunge in Germania, mai precis in Wallgau, am ales o „scurtatura”, prin Cehia, tocmai pentru a bifa si capitala Cehiei. Pentru ca a devenit obisnuinta, ca de fiecare data cand ies din tara, si traseul este mai lung de 800 km, innoptez la Tatárszentgyörgy, unde am devenit de-al casei de-a lungul timpului de cate ori am stat acolo.

Dupa ce-am servit micul dejun, am plecat in goana calului catre Praga. Cu cat ajungeam mai devreme, cu atat era mai bine, deoarece, dupa ce ne cazam, puteam sa mergem sa mai vizitam orasul, fiind vara si ziua lunga.

Dupa ce am parasit Ungaria, am trecut si prin Slovacia, cca. o suta si ceva de kilometri. La intrarea in Slovacia, sunt puncte unde poti sa-ti iei vigneta.

Ca sa nu pierd timpul, am avut pregatiti de-acasa 10 euro (cea mai mica vigneta 10 euro=10 zile la acea vreme), am luat-o, si da-i talpa mai departe.

In jurul pranzului, ajungem la hotel, dupa ce am „bajbait” putin pana sa gasim locatia.

Chiar daca hotelul pe care l-am ales (Hotel Golf) https://www.hotel-golf.cz/ nu era chiar central, avea statia tramvaiului care te ducea in centrul vechi la 50m.

Cazarea a fost intr-o camera dubla superioara, totul a fost super. Camerele mi s-au parut un pic ca mici, dar nu m-a deranjat, pentru trei nopti, si venind acasa doar seara, a fost foarte bine.

La receptie am gasit bilete „RATB”, si o harta, pentru a putea merge in oras. Tramvaiul circula foarte bine (are afisat orarul in statie!!!), si chiar daca au fost destul de multe statii, pana in centru vechi, a mers struna.

Urmatoarele doua zile stiind la ce ora vine, ne-am programat in asa fel sa ne trezim dimineata pentru a-l putea lua ca sa ajungem cat mai devreme in centru.

Ne-am cumparat un abonament pe trei zile pentru mijlocele de transport in comun si ne-am oprit la un centru de informatii turistice, de unde am luat cateva informatii despre ce avem de vizitat.

Pana sa plec din Romania, am citit tot felul de opinii in legatura cu banii. Stiind ca Cehia nu a trecut la euro (moneda fiind coroana), nu m-am stresat prea tare sa caut sa cumpar de aici bani.

Am luat decat 310 coroane de la o casa de schimb valutar (pe la P-ta Romana, pentru bucuresteni, unde a fost floraria), care mi-au fost de folos sa iau o alta vigneta, valabila tot pentru 10 zile.

Ajunsi destul de devreme (cam pe la orele pranzului), dupa ce ne-am cazat am profitat de vremea buna si ziua lunga, si am plecat in oras. Aici ne aflam pe Wenceslas Square, iar in capat se vede Muzeul National
Statuia Sfantului Wenceslas din Praga, il infatiseaza pe Wenceslaus I, Duce al Boemiei. Este instalat in Piata Wenceslas este insotita de alti sfinti patroni cehi sculptati la baza statuii: Sfanta Ludmila, Sfanta Agnes a Boemiei, Sfantul Prokop si Sfantul Adalbert din Praga

In general am platit cu cardul (pe la restaurant), iar bani lichizi am scos de la bancomat, cat aveam nevoie in ziua respectiva, pentru cheltuiala.

De mancat, ca de obicei imi fac temele de-acasa, adica ma „documentez”, „cercetez”, „investighez”, cam ce mancaruri traditionale au respectivele gazde, ca de spaghete, pizza, hamburgeri, kebap…, avem parte si pe la noi, si sunt satul ca de mere acre.

Asa ca am cautat niste restaurante, unde se gaseau mancaruri traditionale cehesti. De bere, nefiind un amator al acestui aliment, nu pot sa va spun mare lucru, dar am baut si eu din curiozitate (Pilsner Urquell), la recomandarea „carciumarilor”.

Portiile comandate au fost foarte generoase ca marime, iar ca gust si bunatate, nu mai spun (imi ploua si-acum in gura cand ma gandesc).

La restaurantul http://www.svejk-restaurant.cz (intre timp a devenit on-line) http://www.zijbezlepku.cz se manca bine si traditional, vestitele Knedlíky, galuste de paine, cu rata si varza… ce vremuri.

Asta mi-a venit acum in minte, asociindu-l cu soldatul Svejk.

Mai sunt si altele, dar trebuie sapat, daca doriti sa va delectati cu ceva mirific.

De vizitat, am vizitat cam ce ne-am propus de-acasa, poate am si „ratat” cate ceva, dar asta e. Nu poti sa le faci pe toate. Timpul este scurt, sunt multe de vazut, aglomeratie, turisti, grupuri, toti vor sa faca poze, fiecare se opreste in drum…

Praga este arhicunoscuta ca fiind liderul in domeniul in ceea ce privesc concertele de muzica clasica si de jazz care sunt organizate aici.

Iubitorii de muzica se aduna peste tot si canta fiecare in felul lui diferite genuri de muzica, in special jazz, fie pentru a-si rotunji bugetul, fie din placerea de a incanta si surprinde turistii cu talentul lor.

De-a lungul vremii mari compozitori au stat in frumosul oras strabatut de Vltava. Unele dintre imobile acestea au gazduit nume precum Mozart, Beethowen, Tchaikowski a „consumat” la beraria „La ursi”…

Printre altele, Praga se bucura de cluburi de dans si muzica, fiind mari admiratori ai jazz-ului. Prin carciumi, cluburi, pe strazi, pe nave de croaziera, muzica de jazz este prezenta si prezentata de diferiti interpreti amatori, care incanta prin piese celebre turistii

Catedrala Mitropolitana Sfintii Vitus, Wenceslaus și Adalbert este o catedrala metropolitana romano-catolica din Praga, sediul Arhiepiscopului din Praga.  A fost dedicata doar Sfantului Vitus si este inca denumita in mod obisnuit Catedrala Sf. Vitus.

Este cea mai mare si mai importanta biserica din tara. Situata in interiorul Castelului Praga contine mormintele multor regi boemi si ale Sfintilor Imparati Romani.

Se afla in proprietatea guvernului ceh, ca parte a complexului Castelului Praga.

Pot sa spun ca printre obiectivele propuse pentru a le vedea a fost si Gradina Zoologica (situata in nordul capitalei, intr-o zona verde, pe malul Vltavei), care este foarte frumoasa, dar ATENTIE!!! lume multa la coada la bilete, in special parintii, bunicii, cu copiii si nepotii (nu mai frumoasa ca cea de la Barcelona, care dupa modesta mea parere, este cea mai frumoasa, din cate am vazut pana acum).

Petrin Hill & Observation Tower – un turn Eiffel în miniatura cu o vedere incredibilă.

Tot acolo se gaseste si Mirror Maze, o mica cladire, cu un labirint de oglinzi, si o mica macheta unde este ilustrata o scena de lupta (1648), pe Podul Carol, din Razboiul de treizeci de ani.

Am facut si o croaziera pe raul Vltava. Vaporul se poate lua, de undeva de langa Gradina Zoologica (https://www.zoopraha.cz/en), dar mai sunt si alte puncte, de aici am vrut eu.

Senzational de vazut  este sistemul de ecluze construit.

La un moment dat erau vreo zece vapoare (sa nu va inchipuiti cine stie ce nave), care erau „captive” in ecluza, asteptand sa creasca nivelul apei… inginerie nu gluma.

Cu tot sistemul asta de ecluze, de-a lungul anilor, cehii au avut probleme cu inundatiile, datorate faptului ca apele Vltavei (430 km lungime), au iesit din matca lor, provocand numeroase pagube materiale, si uneori chiar umane, iar in 2002 a afectata serios chiar si Gradina Zoologica.

Ceasul astronomic din Praga este un ceas astronomic medieval aflat in piata din Centrul Vechi al orasului, fiind situat pe zidul sudic al Primariei si una din atractiile principale de aici. A fost instalat pentru prima data in 1410, fiind al treilea ceas astronomic ca vechime din lume si cel mai vechi aflat inca in functiune.
Piata Veche contine mai multe cladiri construite in diferite stiluri arhitecturale. Turnul Primăriei Vechi ofera o vedere panoramica asupra Orasului Vechi, avand la partea superioara ceasul astronomic medieval Biserica gotica Týn a fost incepand din secolul al XIV-lea biserica principala din aceasta parte a orasului, iar cele doua turnuri ale sale au inaltimea de 80 m. Biserica Sf. Nicolae din Staré Město, construita in stil baroc, este un alt lacas de cult situat in piata.
Un muzeu de arta al Galeriei Nationale Cehe este situat in Palatul Kinský. In centrul pietei se afla monumentul reformatorului religios Jan Hus, care a fost ars pe rug pentru convingerile sale la Konstanz, ducand la declansarea Razboaielor Husite. Statuia cunoscuta azi ca Memorialul Jan Hus a fost amplasata in piata la 6 iulie 1915 cu ocazia comemorarii a 500 de ani de la moartea sa.
In fata Primariei Vechi este, de asemenea, un monument memorial dedicat martirilor decapitati pe acel loc in timpul Executiei din Piata Orasului Vechi de catre habsburgi, dupa Batalia de la Muntele Alb. Douazecisisapte de cruci sunt amplasate pe pavajul trotuarului in cinstea lor.
Casa care danseaza sau Fred si Ginger cum mai este poreclita CladireaNAtionala Nederlanden. Grupul financiar olandez devenit in 1991 ING Bank, a fost de acord sa sponsorizeze constructia cladirii pe acel loc. Este situata pe un teren cu o mare semnificatie istorica, in acest loc a fost distrusa o casa cu prilejul bombararii orasului de catre americani in 1945!
Turnul Podului Orasului Vechi
Podul Carol este un pod istoric celebru care traverseaza raul Vltava. Constructia sa a inceput in anul 1357 in timpul domniei regelui Carol al IV-lea, si s-a terminat la inceputul sec. al XV-lea, fiind singurul mod de traversare a raului pana in 1841. Podul are o lungime de 515,76 metri si o latime de aproximativ 10 metri, fiind sprijinit pe 16 arcuri aparate de bariere antigheata.
Este pietonal, adesea plin nu doar de turisti ci si de artisti, pictori, muzicieni... Nu s-a mai perceput taxa de trecere de mai bine de 200 de ani

Mai sunt foarte multe de vazut in „Orasul de aur”.

Nici pe departe nu am acoperit cele mai importante obiective turistice, dat fiind faptul ca timpul relativ scurt avut la dispozitie nu ne-a permis.

Dar cu speranta de a reveni cat mai curand… mergem mai departe in Germania.